در تابه گرانیتی چگونه غذاهای گوشتی را بپزیم؟

20/شهریور/1398 مقالات بدون دیدگاه

در تابه گرانیتی چگونه غذاهای گوشتی را بپزیم؟ به طور کلی پخت غذا در ظروف گرانیتی بیار ساده تر و سالم تر است. اما برای اینکه در پخت برخی غذا ها راحت تر باشیم ما روش های پخت ساده ای را برای شما اماده کرده ایم . در این مطلب قصد داریم تا شما را با نحوه پخت غذاهای گوشتی در تابه گرانیتی آشنا کنیم.

نحوه پخت غذا در تابه گرانیتی

برای پختن و سرخ کردن انواع غذاهای گوشتی که در بافت خود آب و روغن دارند ) نظیر گوشت قرمز ، ماهی ، میگو ، کباب تابه ای ، مرغ ، بوقلمون ، بلدرچین ، جوجه کباب و ... ) مواد غذایی را به همراه چاشنی ها و بدون اضافه کردن آب و روغن درون تابه گرانیتی گذاشته و درب آن را کاملا ببندید و با شعله ملایم به طبخ بپردازید .

پس از مدت کوتاهی شاهد خروج بخار از محفظه ی بخار خواهید بود . زمانی که رفته رفته از میزان بخار کاسته می شود ، غذای درون تابه گرانیتی اطمینان کالا پخته شده و از این به بعد در روغن خود سرخ می گردد .هم چنین می توان بدون  باز کردن درب تابه میزان سرخ شدن مواد را بررسی و رویت نمود و هر زمان به میزان دلخواه رسید شعله را خاموش کرد . لازم به ذکر است ساختار تابه گرانیتی به گونه ای طراحی شده که مواد غذایی را بدون افزودن روغن ، پخته و سرخ می نماید . اما چنانچه تمایل داشتید می توانید مقداری روغن به غذا اضافه نمایید .

چنانچه می خواهید از چاشنی ها استفاده کنید ، ابتدا مواد غذایی را درون تابه گذاشته و سپس چاشنی ها ( نظیر نمک ، فلفل ، ادویه ، زعفران ، پیاز ، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای ، رب ، سس و ... ) را بر روی غذا بریزید ( نه در کف تابه ) و سپس کار طبخ را شروع نمایید . در این حالت چاشنی ها تحت تاثیر بخار قرار گرفته و طعمی ملایم و مطبوع به غذا خواهند داد .

در روش پخت غذاهای گوشتی بدون افزودن روغن و آب چنانچه احساس می کنید غذا نسبتا خشک می شود ، پیشنهاد می گردد برای رفع خشکی غذا ابتدا چند عدد گوجه فرنگی نیمه شده را بر روی غذا قرار دهید.

 در تابه گرانیتی چگونه غذاهای گوشتی را بپزیم؟ خرید تابه گرانیتی

نحوه نگهداری از تابه گرانیتی

فراموش نکنید برای هم زدن غذا در داخل این ظروف حتماً از قاشق های چوبی یا پلاستیکی استفاده کنید. هر 6 ماه یکبار ، برای افزایش خاصیت نچسب داخلی مقداری سرکه یا آب لیمو داخل تابه ریخته و در حین حرارت ملایم و با درب بسته ، آن را پشت و رو کنید و طوری حرکت دهید که تمام قسمت های داخلی تابه هپی کال به ان آغشته گردد و سپس تابه را شستشو دهید .

 طرز تهیه کباب تابه ای در تابه گرانیتی:  

برای تهیه ی کباب تابه ای مواد زیر را تهیه کنید:

  • 100 گرم گوشت چرخ کرده به ازای هر نفر
  • یک چهارم یک عدد پیاز برای هر نفر
  • 1عدد گوجه کوچک برای هر نفر
  • یک چهارم یک عدد تخم مرغ برای هر نفر
  • زرد چوبه به میزان لازم
  • 1 قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی برای هر نفر
  • جعفری تازه به میزان لازم
  • نمک و فلفل به مقدار کافی
  • روغن به مقدار کافی

ابتدا گوشت چرخ کرده را که جهت تهیه کباب تابه ای آماده کرده اید در کاسه بزرگی قرار دهید (اگر گوشت یخ زده است بگذارید در دمای اتاق نرم شده و یخ آن آب شود). پیاز را به صورت ریز رنده کنید و بعد از رنده کردن پیاز، آب آن را بگیرید و جدا کنید. سپس پیازها را همراه با نمک، فلفل، و زردچوبه به گوشت اضافه نمایید و به خوبی ورز دهید تا گوشت با مواد دیگر مخلوط شده و طعم دار شود. روغن در تابه گرانیتی بریزید و آن را کف تابه گرانیتی به خوبی پخش کنید. سپس مخلوط گوشت کباب تابه ای که آماده کرده اید را در تابه بریزید و با دست به صورت لایه نازک و یکنواختی کف تابه پهن کرده و زمان بدهید تا گوشت حدود 15 دقیقه روی شعله متوسط بماند. سپس با کفگیر مناسب روی گوشت خطوطی برای تیکه کردن گوشت بیندازید. با فشار کفگیر گوشت را از روی خطوط ایجاد شده برش بزنید.

بعد از تهیه مخلوط گوشت، نوبت به سس کباب تابه ای می رسد. البته تهیه سس ضروری نیست و بعضی ها کباب تابه ای را بدون سس (مثلاً همراه با گوجه و فلفل سرخ شده) هم سرو می کنند. ولی پیشنهاد ما این هست که از سس جهت آبدار شدن کباب حتما استفاده کنید؛ چرا که به این ترتیب کباب تابه ای هم نرم و هم خیس می شود و طعم سس گوجه با آن ادغام شده و خوشمزه تر می شود. گاهی کباب تابه ای همراه با سیب زمینی هم می توان تهیه کرد که برای آن هم می توانید از همین دستور استفاده کنید. تنها لازم است در هنگاه تهیه سس گوجه، سیب زمینی را هم خرد کنید و همراه با یکی دو لیوان آب به سس اضافه کنید و بگذارید سس حدود نیم ساعت روی شعله بماند تا سیب زمینی پخته شود.

 در تابه گرانیتی چگونه غذاهای گوشتی را بپزیم؟ خرید تابه گرانیتی اطمینان کالا

تا زمان آماده شدن سس شعله گاز را کم کنید. برای تهیه سس، گوجه فرنگی ها را خرد یا رنده کنید و با رب گوجه فرنگی، کمی نمک، و فلفل مخلوط نمایید. سس را چند دقیقه روی حرارت بگذارید تا آب گوجه قدری بخار و سس کمی غلیظ شود.

تکه های گوشت داخل تابه گرانیتی اطمینان کالا را برگردانید تا طرف دیگر آنها کف تابه گرانیتی قرار بگیرد (اصطلاحا آن ها را پشت و رو کنید). سپس سس را روی آن ها بریزید و بگذارید حدود 5 دقیقه در سس پخته شوند. وقتی کباب تابه ای آماده شد روی آن جعفری تازه خرد شده بریزید و آن را همراه با پلو سرو کنید. می توان برای تزئین آن از فلفل تازه و یا گوجه های تکه تکه شده نیزاستفاده کرد. اضافه کردن سماق بر روی برنج هم می تواند طعم جذابی داشته باشد.

برچسب ها: پخت کباب تابه در تابه گرانیتی پخت غذا در تابه گرانیتی تابه در تابه گرانیتی چگونه غذاهای گوشتی را بپزیم؟ تابه سه تیکه



دیدگاه
دیدگاه شما :